Vi vet att en osäker omvärld innebär utmaningar för din logistik. Därför håller vi på TKL Logistics dig informerad om de senaste förändringarna som kan påverka dina transporter – och hur vi kan hjälpa dig att navigera i den nya verkligheten. Här är de viktigaste uppdateringarna just nu.

Sjöfrakt

Ytterligare direktanlöp till Göteborg

Med start vecka 43 lanserar rederiet CMA CGM en ny service med direktanlöp till Göteborg. Det innebär att det nu erbjuds tre olika veckovisa direktanlöp till Göteborg från flera av Asiens största hamnar, bland annat i Kina, Sydkorea och Singapore. Detta stärker tillgången till effektiva och pålitliga fraktlösningar för både export- och importflöden.


Att fler rederier nu erbjuder direkttrafik till Göteborg är positivt för marknaden och bidrar till större flexibilitet i planeringen. Vi hoppas att det ska leda till kortare ledtider, färre omlastningar och en stabilare transportkedja mellan Asien och Sverige. Dessutom drivs ett av fartygen i linjen av LNG (flytande naturgas), vilket ger betydligt lägre utsläpp jämfört med traditionella bränslen – ett viktigt steg mot mer hållbara transporter.


Fortsatta störningar på kontinenten och strejk i Belgien

Flera av de större omlastningshamnarna i Europa, däribland Rotterdam och Antwerpen, upplever fortsatt stora störningar. Flera strejker har ägt rum, vilket gjort de redan långa köerna ännu längre då många fartyg ligger utanför och väntar på att bli lossade. Det gör att lasten riskerar att inte hinna med feedern till Sverige i tid, vilket kan orsaka förseningar sent i leveranskedjan.

 
I Belgien har även flera strejker genomförts av medabetare på flygplatserna, vilket också kan påverka gods som flygs om det går via en belgisk flygplats. Nya strejker är aviserade i november och även dessa kan komma att orsaka ytterligare störningar i flödena. 


Vapenvila i Gaza

Situationen i Mellanöstern har ljusnat något sedan man slöt avtal om vapenvila i Gaza, vilket skapar förutsättningar för att återuppta den globala sjöfarten genom Röda havet och Suezkanalen igen. Under de senaste två åren har oroligheter och attacker i området tvingat rederierna att undvika Suez och i stället segla runt Godahoppsudden, vilket förlängt transporttiderna mellan Asien och Europa med upp till två veckor och drivit upp kostnaderna. Om parterna kan uppnå en stabil vapenvila ökar hoppet om att handeln gradvis kan återgå till normala rutter via Suezkanalen, vilket skulle innebära både kortare ledtider och lägre fraktkostnader för svenska importörer och exportörer. Situationen är dock fortsatt instabil och vi följer utvecklingen noga, men det kommer att ta tid innan rederierna fullt återgått till denna rutt. 


Tullar i USA


Osäker utveckling i handelskriget med Kina

President Trump har aviserat att USA planerar att införa 100 % tullar på kinesiska varor från den 1 november, ovanpå befintliga tullar. Detta agerande är en respons på att Kina meddelat exportrestriktioner för sällsynta jordartsmetaller som är viktiga för tech- och fordonsindustrin. Den nuvarande tullpausen löper ut den 10 november, vilket ökar risken för ett nytt tullkrig. Under pausen ligger tullar på gods som förs in i USA från Kina kvar på 30 %, medan tullar på gods från USA till Kina ligger på 10 %. 

Uppdatering kring EU-regleringar


CSRD

EU har nu presenterat ett nytt, förenklat utkast till regler för hållbarhetsrapportering (ESRS) efter en sommar av intensiva diskussioner kring CSRD och Omnibus. Förslaget innehåller 57 % färre datapunkter och en tydligare struktur, vilket gör det enklare för företag att navigera. Samtidigt kvarstår oklarheter kring vilka bolag som omfattas och hur reglerna ska tolkas nationellt. Quick fix-reglerna väntas underlätta för de första bolagen som ska rapportera 2025, men svenska riktlinjer saknas ännu.


Parallellt har EU-parlamentet nått en kompromiss om det så kallade Omnibus-paketet, vilket innebär en kraftig minskning av omfattningen i både CSRD och CSDDD. Företag med färre än 1 000 anställda och en global omsättning under 450 miljoner euro undantas från CSRD, medan CSDDD endast kommer att gälla de allra största bolagen – över 5 000 anställda och 1,5 miljarder euro i omsättning. Förslaget väntas röstas igenom i oktober, med en möjlig slutlig uppgörelse före årsskiftet.


Förändringar i EU:s skyddsåtgärder för stål

Från och med den 1 juli 2026 föreslås justeringar i EU:s skyddsåtgärder för stål som importeras till unionen. Syftet är att skydda EU:s stålsektor från negativa konsekvenser av global överkapacitet. I dagsläget behöver företag som importerar stål som omfattas av förordningen ansöka om en tullkvot, annars belastas företaget med en tullsats på 25%. Denna gräns föreslås nu höjas till 50 % för import som överstiger den tilldelade kvoten. Den begränsade mängden stål som kan importeras tullfritt sänks till 18,3 miljarder ton per år och det föreslås även tillkomma ett krav på att bevisa ursprung på stålet.

CBAM

EU beslutade den 17 oktober att genomföra förändringar i CBAM. Det som gäller nu är att från och med 1 januari 2026 omfattas importörer som importerar 50 ton eller mer CBAM-varor per år av betalningskravet. Den första rapporteringen ska göras senast 30 september 2027, och försäljningen av CBAM-certifikat startar i februari 2027. Från 2027 måste den godkända CBAM-deklaranten ha certifikat som täcker 50 % av varornas utsläpp vid varje kvartalsslut. Nya regler gör det möjligt att använda standardvärden för koldioxidpris och förenklade utsläppsberäkningar för EU-prekursorer, stål och aluminium. Notera också att kostnaden för CBAM väntas bli betydande redan under 2026, inte bara några procent som ofta antas. Mer information om hur CBAM fungerar och du ansöker om att bli godkänd deklarant finns på Naturvårdsverket webbplats: https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/utslappshandel/cbam/ 


Vi följer utvecklingen noga och uppdaterar dig löpande om förändringar som kan påverka din verksamhet. Om du har några frågor eller funderingar är du som vanligt alltid varmt välkomna att höra av dig till oss på TKL Logistics!

Kontakta oss