Vi vet att en osäker omvärld innebär utmaningar för din logistik. Därför håller vi på TKL Logistics dig informerad om de senaste förändringarna som kan påverka dina transporter – och hur vi kan hjälpa dig att navigera i den nya verkligheten. Här är de viktigaste uppdateringarna just nu.

 

Sjöfrakt

 

Fortsatta störningar i hamnar påverkar rutter och punktlighet:

Som du kanske har märkt har det sedan början av året varit störningar i flera europeiska omlastningshamnar. Även om fartygens punktlighet under det senaste halvåret ökat, gör köer och kapacitetsproblem i hamnarna att rederier ibland måste hoppa över planerade anlöp, vilket har haft viss påverkan på feederskeppens rotationer. Tyvärr syns inte detta alltid i punktlighetsstatistiken, eftersom den bara mäter ankomster till hamnar som faktiskt besöks.

För att förbättra flödena har MSC valt att helt ta bort Antwerpen från två av sina tjänster på Asien–Nordeuropa-rutten. Samtidigt gör Gemini-alliansen en strategiförändring och återinför direktanlöp i Göteborg, vilket de hoppas ska leda till bättre service och kortare ledtider för dig som importerar till Skandinavien. Även om trycket verkar ha lättat något i omlastningshamnarna finns fortfarande risk för sena aviseringar om förseningar i ETA till följd av detta. 

 

Avgifter för anlöp av kinesiska fartyg i amerikanska hamnar:

Som vi tidigare informerat om har USA beslutat att införa nya avgifter för kinesiska fartyg som anlöper kinesiska hamnar. Från och med den 14 oktober 2025 inför USA:s handelsrepresentant (USTR) nya hamnavgifter riktade mot fartyg med koppling till Kina (gäller även om fartyget är byggt i Kina men seglas av ett globalt rederi). De stora globala rederierna har redan meddelat att de planerar att omplacera sina flottor för att undvika de nya kostnaderna helt. Kinesiska rederier har däremot begränsade möjligheter att göra samma justeringar, vilket gör att de kan komma att drabbas när reglerna träder i kraft.

 

Nytt kollektivavtal för hamnarbetare tecknat:

Efter flera månader av konflikter har Sveriges Hamnar och Svenska Hamnarbetarförbundet (HF) den 11 september 2025 tecknat ett nytt kollektivavtal. Avtalet innebär att den hamnkonflikt som pågått sedan maj nu är avslutad och nu råder fredsplikt i alla svenska hamnar. Det nya avtalet gäller fram till den 30 april 2027.

 

 

Uppdatering kring EU-regleringar

 

CSRD

EU-kommissionen har beslutat om ett riktat ”quick fix” för de företag som redan omfattas av Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) – de så kallade ”wave one”-företagen. Syftet är att ge en nödvändig paus i vissa rapporteringskrav under räkenskapsåren 2025 och 2026. De tillfälliga lättnaderna innebär att företag under denna period inte behöver rapportera fullständig information inom vissa områden.

 

EUDR

Från och med 30 december 2025 krävs full efterlevnad av EU:s nya avskogningsförordning. Syftet är att förhindra handel med varor som bidrar till avskogning och skogsförstörelse globalt. De varor som omfattas av förordningen är kakao, kaffe, palmolja, naturgummi, soja, trä och nötkreatur.

De nya reglerna innebär att:

  • Importörer måste lämna in en förklaring om tillbörlig aktsamhet (FOTA) i EUIS-systemet innan varor som omfattas av förordningen kan importeras.
  • Exportörer och återimportörer som är stora företag behöver också lämna in en FOTA.
  • När FOTA är inskickad får du ett referensnummer som du behöver skicka in till oss innan vi kan göra tulldeklarationen.

OM FOTA saknas eller innehåller den felaktiga uppgifter riskerar produkterna att stoppas i tullen eller nekas tillträde till marknaden. Har ni fler frågor kring hur EUDR påverkar er verksamhet är du varmt välkommnen att höra av dig till oss så hjälper vi er vidare.

 

Information gällande tågfrakt från Kina 

Kina har inför en ny lag som innebär att från och med 1 oktober förbjuds köp av export/import-dokument via tredje part. Detta har för vissa leverantörer gjorts genom vårt kontor i Kina, men nu måste fabriker själva köpa en licens som ger dem rätt att bedriva import/export och tillhandahålla egna tullhandlingar för att tågtransport ska kunna genomföras. Detta gäller sedan tidigare redan för flyg- och sjötransporter, men nu inkluderas även tågtransport i detta. Våra kontor i Kina har dialog kring detta med era leverantörer som bokar med tåget.

 

Golden Week i Kina


Golden Week är en av Kinas största nationella helger och i år infaller den mellan 1–8 oktober. Under denna vecka stänger de flesta fabriker, kontor och myndigheter, vilket innebär att produktionen i stort sett står stilla. Nedstängningen gör att kapaciteten brukar vara mer begränsad innan Golden Week, eftersom många vill skeppa iväg sin last innan ledigheten. För dig som importör kan även längre ledtider vara att vänta för vissa sändningar i samband med nedstängningen, samt även vissa dröjsmål i samband med att produktionen återupptas igen.

 

Utmaningar i lastbilsfrakten från Tyskland och Italien

På grund av omfattande banarbeten och kapacitetsbrist i Italien och Tyskland kan lastbilstrafiken därifrån påverkas av längre ledtider. Framförallt är det järnvägen som rustas upp i omgångar. Det gör att en del intermodala transporter flyttas till lastbil, vilket leder till ett ökat tryck på denna trafik. Vi rekommenderar att du försöker planera dina bokningar i god tid om möjligt för att minimera risken för störningar.

 

Vi följer utvecklingen noga och uppdaterar dig löpande om förändringar som kan påverka din verksamhet. Om du har några frågor eller funderingar är du som vanligt alltid varmt välkomna att höra av dig till oss på TKL Logistics!