Vi vet att en osäker omvärld innebär utmaningar för din logistik. Därför håller vi på TKL Logistics dig informerad om de senaste förändringarna som kan påverka dina transporter – och hur vi kan hjälpa dig att navigera i den nya verkligheten. Här är de viktigaste uppdateringarna just nu.

Sjöfraktssituationen:

Utmaningar på APM-terminalen i Göteborg: Det har varit en utmanande situation i hamnen i Göteborg på senaste tiden, då en gate fick stänga en längre period till följd av problem med järnvägsspåren. Det har även hotats med strejk bland hamnarbetarna. Med tanke på att stora volymer går via Göteborg orsakar problem likt detta störningar i flöderna, men vi på TKL Logistics håller er uppdaterade kring situationen och gör vårt yttersta för att få erat gods levererat så snabbt det går.

Fortsatt stökigt i omlastningshamnarna: Det är tyvärr fortsatt stökigt i de större kontinenthamnarna nere i Europa med omlastningar, vilket kan leda till sent aviserade förseningar. Hamnarna har en backlog som de inte lyckas arbeta ikapp för tillfället och totalt leder detta till längre transittider.

Frakt till och från USA:

Tullpaus mot EU och Kina: Efter att USA presenterade sitt stora tullpaket drogs detta tillbaka, vilket innebär att vi just nu befinner oss i en tullpaus på 90 dagar (med start 9 april) där förhandlingar om ett nytt avtal förväntas ske. Under tullpausen gäller 10 % tull på varor som tillverkats i EU, samt att tullarna på stål, aluminium och bilar kvarstår. Även USA och Kina kommer sänka sina tullar mot varandra från rekordnivåerna, i 90 dagar gäller nu att importer från Kina till USA beläggs med 30 % tull och importer från USA till Kina beläggs med 10 % tull.

Avgifter för anlöp av kinesiska fartyg i amerikanska hamnar: Förslaget är nu genomklubbat men avgifterna blev mindre än förväntat. Om vi får kostnader på oss till följd av detta förbehåller vi oss rätten att ta ut den, men inget har ännu hörts från rederierna kring detta.

Uppdatering kring EU-regleringar:

CBAM: I enlighet med EU:s Omnibus-förslag föreslås företag som importerar under 50 ton CBAM-produkter per år att undantas från rapportering, men tills att förslaget är genomröstat i EU gäller nuvarande regler. Det är därför fortsatt rekommenderat att ansöka i god tid om att bli godkänd CBAM-deklarant, annars riskerar dina sändningar att stoppas från 1 januari 2026. En guide till hur du ansöker skickades ut i vårt senaste nyhetsbrev.

Enligt Naturvårdsverket är det fortfarande många företag som inte rapporterar enligt CBAM, trots att de är tvingade enligt CBAM-förordningen. För dig som inte rapporterar enligt systemet riskerar du att inte få tillstånd som CBAM-importör framöver, det är därför viktigt att se till att du rapporterar enligt kraven. För dig som önskar få hjälp med din CBAM-rapportering kan vi på TKL Logistics rapportera åt dig, hör av dig till din säljare om du är intresserad.

Omnibus-förslaget: Förslaget väntar fortfarande på formellt beslut av EU, men parlamentet förväntas rösta 22 maj och kunna ta ett beslut innan sommaren kring förslaget. I Sverige har regeringen presenterat ett lagförslag som skjuter upp implementeringen av CSRD i icke-börsnoterade bolag och börsnoterade bolag med under 500 medarbetare i två år, i enlighet med stop the clock-förslaget som EU sagt ja till. Beslut väntas komma inom den närmaste tiden.

Vi följer utvecklingen noga och uppdaterar dig löpande om förändringar som kan påverka din verksamhet. Om du har några frågor eller funderingar är du som vanligt alltid varmt välkomna att höra av dig.