Nu är det snart ett år sedan vi lanserade vår nya, uppdaterade kundportal TKL Dispatch. Den är en vidareutveckling på vår tidigare, uppskattade TKL Portalen, som är ett digitalt verktyg för att ge dig som kund bättre kontroll över hela din leveranskedja. I portalen får du med ett knapptryck överblick över alla dina sändningar med olika transportörer på ett och samma ställe. Med Dispatch kan du boka rätt, spåra enklare och analysera bättre.
Vi arbetar kontiuerligt med nya uppdateringar för att göra Dispatch ännu bättre och har under det senaste året lanserat ett flertal större uppdateringar. För att du inte ska missa något kommer vi i denna artikel summera vad som hänt under det gångna året.
Sändningslistan i tabellvy
Det finns nu ett nytt sätt att visa sändningslistan på, i tabellvy. I det här formatet får du tydlig överblick över statusen på dina sändningar. Här finns information om bland annat ETD och ETA, men du ser även om du behöver agera på något genom att exempelvis skicka in några dokument. Du kan själv välja vilka kolumner som ska synas i listan genom att trycka på tre punkterna högst upp på en kolumn. Det går även att filtrera i listan och sökningar kan enkelt göras med fritext i sök-fältet.
Uppdaterad rapportvy
Rapportsidan, där du ser statistik över kostnader och koldioxidutsläpp från dina sändningar, har förbättrats med fler insikter. Du kan nu enkelt jämföra dina värden med tidigare års siffror och vi har laddat upp statistik från fler tidigare år.
Snabb-bokningsvy
Vi vet att många av er uppskattar ett smidigt bokningsflöde, speciellt vid större volymer. För att göra det ännu smidigare att boka en sändning har vi utvecklat en snabb-bokningsvy, där du kan boka din sändning genom att navigera enbart med tangentbordet. Du kan enkelt skifta till denna bokningsvy genom att välja ”Snabb” istället för ”Standard”.
Uppdaterad och förbättrad dashboard
Startsidan, eller dashboarden som vi kallar den, har fått flera uppdateringar. Kartan har förbättrats för att du lättare kan filtrera, söka och få information om dina sändningar direkt i denna vy. Från kartan kan du även spåra dina sändningar, där spårningen förbättrats för att ge dig mer detaljerad information om respektive sändning. Från startsidan hittar du även de senaste nyheterna från oss på TKL Logistics.
Skrivarklient för automatisk utskrift
Vi har byggt en skrivarklient som du kan koppla in, för att få dina fraktsedlar automatiskt utskrivna vid bokningstillfället. Kontakta jonas@tkl.se om du är intresserad, så hjälper vi dig att installera den och komma igång.
Fler transportörer
Vi utökar regelbundet antalet integrationer mot olika transportörer så att dessa kan bokas direkt i TKL Dispatch. Det innebär också att vi kan hantera fler av dina egna avtal direkt i Dispatch, så att du kan samla alla dina alternativ på ett och samma ställe och enkelt. Då kan du boka alla sändningar på samma sätt och enkelt jämföra alla dina alternativ för att se vilket som är billigast.
Boka tillval på flera transportörer
Det är nu möjligt att boka sändningar med tillval (exempelvis leverans före en viss tid, grön frakt eller farligt gods) för flera transportörer direkt i Dispatch. Tillvalen finns längst ner i bokningsvyn och för att aktivera ett tillval togglar du på det. Vilka tillval som finns beror på vilka som erbjuds av transportören. Vill du boka en sändning på ett annat kundnummer så aktiveras även det på samma ställe.
Teknisk support
För att snabbare hjälpa dig med tekniska problem i TKL Dispatch har vi introducerat en teknisk support. Om du får problem med en sändning så skickar du in ett ärende till supporten och vi återkopplar så fort vi kan. Genom att skicka in ett ärende kan vi felsöka snabbare och hjälpa dig att få igenom din bokning.
Användarguider för att underlätta för leverantörer som bjuds in
För att hjälpa dig navigera i Dispatch har vi skapat användarguider. Här finns textade instruktionsfilmer som visar hur du använder de olika modulerna. För dig som har leverantörer som bokar direkt i Dispatch kan dessa vara extra mycket till hjälp för att de ska komma igång enklare. För leverantörer finns även video med bokningsinstruktion på italienska, polska, tyska och kinesiska som du kan skicka till dem.
Fler affärsystemsintegrationer
Vi utvecklar löpande fler integrationer mellan Dispatch och olika affärssystem. Att integrera är ett effektivt sätt för dig som automatiskt vill få över orderinformation till Dispatch för att snabbare kunna boka dina transporter. Det är även en bra lösning om du vill få information från Dispatch om exempelvis ETA direkt in i ditt affärssystem. Integrationer till nya affärssystem sker löpande, kontakta oss om du är intresserad av att göra en integration så hjälper vi dig vidare!
Kom igång med TKL Dispatch!
Som kund hos oss på TKL Logistics får du alltid tillgång till TKL Dispatch, där du samlar all din information om dina frakter på ett och samma ställe. Genom Dispatch får du både ökad kontroll på din leveranskedja och en smidigare frakthantering.
Vill du också få bättre kontroll på din leveranskedja? Med våra senaste uppdateringar blir bokning, spårning och analys enklare än någonsin. Kontakta oss idag för att se hur TKL Dispatch kan effektivisera din logistik.
Kontakta oss