För den globalt verksamma hydraulikproducenten HydraSpecma är användandet av TKL Kundportal ett verktyg för effektivisering. Den utökade kontroll över företagets logistik som TKL Kundportal medför ger mervärde inte bara internt, utan i förlängningen även för företagets kunder och samarbetspartners.
HydraSpecma är en nordisk tillverkare av hydrauliklösningar. Det breda produktutbudet innefattar komponenter och applikationer för bland annat lastbilar, skogsmaskiner, energisektorn och den marina sektorn. Utöver de nordiska verksamheterna har företaget fabriker i exempelvis Polen, Brasilien och Kina. Att förbli konkurrenskraftig inom multipla affärsområden på en global marknad kräver mer än kvalitativa produkter. För att ännu bättre kunna möta sina kunders behov har HydraSpecma under åren investerat i exempelvis en kundfokuserad och användarvänlig webbshop. Det senaste steget i utvecklingen har varit användandet av TKL Kundportal.
— Digitalisering och förenkling är viktiga delar av vårt arbetssätt. Vi letar alltid efter möjligheter till att effektivisera våra processer, säger Johan Ottenborn, inköpschef på HydraSpecma.
Bredden av produkter och den stora geografiska spridningen av både leverantörer och egna siter innebär att HydraSpecma i sin dagliga verksamhet hanterar relativt komplexa logistikflöden där ett flertal leverantörer skickar gods till flera olika av företagets siter. Samtidigt sker materialförsörjning mellan många av de interna HydraSpecma-enheterna. Sedan februari 2020 planeras och utförs företagets inbound-transporter med TKL Logistics som speditionspartner.
— Vi analyserade olika alternativ noggrant och valde TKL eftersom de erbjuder en helhetslösning som förenklar både bokningar och administration samt ger en tydlig överblick av våra frakter, fortsätter Johan Ottenborn, inköpschef på HydraSpecma.
En svårslagen konkurrensfördel med TKL som partner är tillgången till deras egenutvecklade TKL Kundportal. Med den kan frakter enkelt jämföras, bokas och följas – med full kontroll hela vägen. Utöver förenklade processer och ökad spårbarhet uppger HydraSpecma även tillgången till användbar statistik och detaljerade kostnadsberäkningar som värdefulla fördelar.
— TKL och dess kundportal är en kostnadseffektiv lösning som konsoliderar HydraSpecmas logistik och ger en bra överblick av flödena på ett sätt som inte var möjligt tidigare. En stor fördel är även att man får en dedikerad kontaktperson som verkligen förstår och känner HydraSpecma. Det förenklar kommunikationen, höjer kvaliteten och ökar vår trygghet, avslutar Johan Ottenborn, inköpschef på HydraSpecma.
Vill du också använda TKL Kundportal?
Som kund till TKL Logistics får du tillgång till TKL Kundportal, dessutom har du givetvis alltid tillgång till personlig service. Välkommen att kontakta oss för att veta mer om hur du kan ta ditt företags transporthantering till nästa nivå med hjälp av TKL Kundportal.
Vår kundportal Kontakta oss