TKL Logistics grundades av tvillingarna Kjell och Kent Lundgren år 1994, och i år firar vi därför 30-årsjubileum. För att uppmärksamma jubileet lite extra kommer vi att dela med oss av intervjuer och berättelser från några av TKL Logistics huvudpersoner genom åren. Vi börjar med en tillbakablick på företagets historia med en av grundarna – Kjell Lundgren. Kjell delar med sig av sin berättelse om hur TKL startades, utmaningar med att starta eget och höjdpunkter genom åren.

När tvillingarna Kjell och Kent Lundgren startade TKL

Efter 18 år på ASG Malkom i Värnamo kom Kjell till en punkt där han kände att det var dags att hitta på något nytt. Det var då tankarna på ett eget speditionsbolag, vad som idag är TKL Logistics, utformades.

”Jag var i 40-års åldern och funderade på om det var här jag skulle vara resten av arbetslivet. Jag började diskutera möjligheterna att starta ett eget företag med en kollega, men han valde sedan att hoppa av. I stället blev det min bror Kent och jag som fortsatte diskussionerna julen -93. Kent jobbade som mäklare vid den tidpunkten och var duktig på ekonomi, vilket jag inte var.” förklarar han.

Efter att ha funderat och diskuterat över jul- och nyårshelgerna kom Kjell fram till att han skulle säga upp sig. I början av 1994 meddelade han sitt beslut, och startade i april i gång företaget tillsammans med sin bror Kent. På den tiden hette bolaget TKL Spedition och Mäkleri, då Kent sålde hus och Kjell fokuserade på frakter.

Kent och Kjell Lundgren diskuterade sina planer under jul- och nyårshelgerna.

Inte riktigt en rivstart

”Jag fick faktiskt inte med mig en enda ASG-kund när jag startade upp TKL. Jag fick börja om på ny kula.” berättar Kjell. För att dra i gång verksamheten kontaktade Kjell en gammal kollega, Sune Svensson, som nyligen hade startat upp Innovation Sea Freight. Med hjälp av Sune skulle Kjell börja sälja sjötransporter till USA.

Det var lättare sagt än gjort. Kjell berättar att de besökte ett flertal olika företag i bygden, som alla hade stor export till USA. ”De frågade hur många anställda vi var, ’Det är jag och min bror, Kent sköter ekonomin och jag speditionen’ svarade jag. ’Lycka till!’ var deras kommentar till mig. Till en början fick vi inga affärer alls.” säger Kjell.

“Det var bara att kavla upp ärmarna och kämpa vidare”, berättar Kjell. Att starta eget visade sig vara en fråga om ihärdighet och hoppfullhet. Första året kunde de inte ta ut någon lön och med fem respektive fyra barn där hemma var det extra tufft.

”I september -94 så hade jag fått in 36 000 kr i intäkter på fyra månader. Då kom Kent till mig och sa att ’Det här går inte. Den här summan får jag när jag säljer ett hus. Det kommer inte att funka!’”

Kjell berättar att han fick lugna Kent – att transporter bygger på att man bygger upp relationer och att det sedan börjar rulla på. Mycket riktigt så började affärerna sakta men säkert trilla in; ett samarbete med en transportör med fokus på Danmark, Norge och Finland, kunden Eks med fem bilar ner till Frankrike varje dag och Isco i Hillerstorp där VD:n Ulf Danielsson hjälpte till att fixa importer från Taiwan. Kjell berättar att han har mycket att tacka Ulf för:

”Ulf förstod att det var tufft att starta eget och sa att han kunde sätta in 200 000 på mitt konto, och så blev det. De pengarna hade jag i nästan 15 år innan jag betalade tillbaka.”

I samma linje understryker Kjell att det är kontakterna och partnerskapen som bidragit till framgången. ”Jag är egentligen inte duktig på något! Jag älskar att sälja och att få en ny kund är jätteroligt.” säger han och tillägger att han har haft många bra medarbetare och duktiga speditörer omkring sig.

Internationell expansion

Det har hänt mycket sedan uppstarten, och idag har TKL Logistics en stor mängd internationella kunder med frakter över hela världen. Förutom ett globalt nätverk av samarbetspartners äger även TKL Logistics sedan 2012 ett flertal egna kontor i Asien, bland annat i Taipei, Shanghai, Ningbo, Tokyo och Hongkong. Kjell återger historien om hur det kom sig att TKL Logistics investerade i bolag i Fjärran Östern:

När speditionsbolaget ASG såldes till danska Danzas i slutet på 90-talet startade några avhoppare från ASG upp ett eget bolag, ASE, med bas i Hongkong. Eftersom de då saknade en agent i Sverige kontaktade de Kjell. ”Jag och Sune Svensson åkte och träffade dem i Hongkong. Det blev så att vi började jobba med dem.”.

Samarbetet mellan ASE och TKL Logistics fortgick tills bolagen sammanslogs år 2012. Då döptes bolagen i Fjärran Östern om till TKL Logistics. Denna fusion är en stor milstolpe i TKL Logistics historia. ”Det var viktigt, eftersom vi då hade egna bolag där borta.” säger Kjell.

Mitt under lågkonjunkturen 2009, innan fusionen med ASE i Fjärran Östern, tog TKL Logistics även över tre nyckelpersoner från ett annat bolag som hade sålts. De tre besatt expertis inom handel och transport med Norge, och företaget startade då upp egen Norge-trafik. Kjell berättar att det än idag är ett av de länder som företaget har mest handel med.

Kjell och Joseph Lau, kontorschef ASE i Hongkong.

Kärnan i affärsidén och framgångsfaktorer

”Enkelhet. Enkelhet. Enkelhet. Krångla inte till det. Fråga kunden om vi kan hjälpa dig” säger Kjell när han reflekterar kring grunden i affärsidén. Offerterna baserades på kostnadsbudgetar och den enkla ekvationen att det var de pengarna som skulle in, annars blev det minusresultat.

”På ASG var det tvärtom. Där gjorde vi budgetar för allt. Vi skickade ut över 3 000 offerter och det var bara 30 av dem som blev till affärer. Så ville jag inte ha det!” menar Kjell.

En annan punkt som särskiljt TKL Logistics från de stora bolagen är möjligheten att välja rätt samarbetspartners för rätt transport. Den aktör som är optimal för partigods till Tyskland är kanske inte densamma som ska köra styckegods till Italien. Det är något som de dragit nytta av berättar Kjell: ”Vi hade bra kunskap om de olika transportbolagen vilket vi informerade våra kunder om. Det har varit uppskattat”. Denna affärsmodell har även gjort att TKL Logistics under åren behållt sin flexibilitet och förmåga att kunna ställa om när handel och fraktbehov förändrats.

Om man ser till den större marknaden och jämför med företag som DSV och DHL, är TKL Logistics en liten aktör, men det menar Kjell är en styrka: ”Vi tar den smula som ramlar ner från bordet. Det är ingen som bryr sig om den lilla smulan. Vi är under radarn hela tiden vilket varit en fördel.”.

Vill du veta mer om vad TKL Logistics kan göra för dig? Boka en personlig konsultation så går vi tillsammans igenom dina behov och möjligheter. Välkommen till logistik som den borde vara.

TKL Portalen Kontakta oss