Som ni är medvetna om är det en återigen en utmanande situation avseende sjötransporter från Asien på grund av det komplexa läget i Röda Havsregionen. Vi ser en större utmaning att få plats på fartygen samtidigt som priserna ökar. Den sedvanliga peaken inför det kinesiska nyåret förvärrar situationen ytterligare. Rederierna implementerar nya tillägg, som de benämner på olika sätt. Vi väljer att kalla det för PSS och tar samtidigt bort GRI. EU ETS tillkommer enligt tidigare information, dock till en något högre nivå på grund av att rederierna nu behöver runda Kap Horn. Se nedan tillägg, som gäller från och med ETD 1 januari.  

  • PSS: USD76w/m för LCL och USD2300/20’ respektive USD3500/40’ för FCL.
  • EU ETS: USD4w/m för LCL och USD50/20’ respektive USD100/40’ för FCL. 

Det är en ovanlig och stökig tid, men vi jobbar här på hemmaplan tillsammans med våra kontor i Asien med att alltid göra vårt yttersta för att hitta lösningar via befintliga kanaler såväl som via alternativa kontakter för att se till att er last kommer hem på ett så smidigt och kostnadseffektivt sätt som möjligt. Med huvudfokus på att få hem er last kan det innebära att vi behöver gå utanför prisramarna från offererad (sjöfrakt + PSS) till en ytterligare förhöjd kostnadsbild.

Vi följer noggrant utvecklingen och återkommer löpande med mer information. Ni är alltid varmt välkomna att höra av er till oss med tankar och funderingar, så löser vi eventuella utmaningar tillsammans.

Stort tack för er support!

Publicerat: 2023-12-28

Logga in på kundportalen Kontakta oss