Vi vet att en osäker omvärld innebär utmaningar för din logistik. Därför håller vi på TKL Logistics dig informerad om de senaste förändringarna som kan påverka dina transporter – och hur vi kan hjälpa dig att navigera i den nya verkligheten. Här är de viktigaste uppdateringarna just nu.
Oroligt i MellanösternDen senaste tidens händelser i Mellanöstern – där USA genomfört attacker mot Iran – har lett till omfattande störningar i flygtrafiken. Flera stora flygbolag har ställt in eller omdirigerat sina flygningar till och från regionen, inklusive viktiga nav som Dubai, Doha och Bahrain. Luftrummet över delar av Mellanöstern är stängt till följd av kriget, vilket påverkar både passagerar- och fraktflygningar. Detta kan medföra förseningar, längre ledtider och kapacitetsbrist för flygsändningar med destination eller transit via regionen. Det finns även en ökad oro för att Iran kan komma att blockera Hormuzsundet – en av världens viktigaste farleder för oljetransporter. Ett sådant agerande skulle kunna leda till kraftigt stigande oljepriser och påverka hela världsekonomin. Vi på TKL Logistics följer utvecklingen noggrant och arbetar för att minimera påverkan på dina sändningar.
SjöfraktssituationenStökigt i hamnarna: Det är fortfarande långa köer i flera av de stora omlastningshamnarna i Europa, både på att fartygen ska få lossa sin last men även omlastningen till nästa fartyg för vidare transport. Detta beror på en kombination av flera faktorer: det är trängsel både på terminalerna vid hamnarna, underhåll av infrastruktur under sommarperioden och återhämtning från strejker som har ökat på backlogen. Detta kan orsaka sena aviseringar om förseningar, till följd av att de uppstår sent i kedjan. Vi på TKL Logistics håller oss uppdaterade på situationen i hamnarna och försöker styra lasten via hamnar där situationen är bättre om det är möjligt. De längre transittiderna påverkar både import- och exportsändningar, samt även direktanlöp då de också ska stanna och lasta av i kontinenthamnarna. Det har även varit flera mindre strejker i de svenska hamnarna och det har hotats med ytterligare strejkvarsel. Vi uppdaterar dig löpande om situationen och hur du kan komma att påverkas via våra mailutskick. Fortsatt instabil marknad: Till följd av det ryckiga omvärldsläget vi befinner oss i, bland annat på grund av den svårt förutsägbara utvecklingen i USA med tullar så är det svårt att uppnå en stabil situation för rederierna. Behovet kring vilka rutter fartygen och containrarna behövs mest på skiftas, vilket gör det lätt uppstår följdproblem då det inte går att flytta kapaciteten lika snabbt som situationen ändras. Trots det utmanande läget har rederierna den senaste tiden blivit något mer punktliga i förhållande till seglingsschemat, sannolikt tack vare att de nya rederiallianserna nu har kommit igång. Kapacitetsproblemen återspeglas även i prisbilden. Det råder fortfarande brist på containrar för lastning i Asien, vilket gör att exporten från Sverige är fortsatt betydligt billigare än importen, där efterfrågan – särskilt från Asien – har ökat. Håll dig uppdaterad om aktuella priser via våra PSS-inlägg: https://tkl.se/nyheter/
Tullar i USAFörlängd tullpaus: USA beslutade i slutet på maj att tullpausen för EU – som innebär att alla varor beläggs med 10% tull, förlängs till och med den 9 juli efter att USA hotat med att avbryta denna tidsperiod. Fram till dess förväntas parterna förhandla och försöka få till ett handelsavtal. För handel mellan USA och Kina gäller fortsatt de tillfälliga reglerna där importer från Kina in till USA beläggs med 30 % och importer från USA till Kina beläggs med 10%. De minimis: USA har även valt att avsluta ”de minimis” mot Kina och Hong Kong. Förr kunde varor till ett totalt värde av max 800 dollar per person och dag importeras utan att någon tullavgift tillämpas, men detta gäller inte längre. Det innebär att både tullkostnader och eventuella kostnader för administration av tulldeklarationer gör att priserna kan öka på mindre paket som transporteras mellan Kina och USA. Det har även funnits spekuleringar på om EU skulle omfattas av samma regler, men inget mer har hörts i den frågan.
Uppdatering kring EU-regleringarCBAM: CBAM-rapporteringen för Q2 ska vara inlämnad senast 31 juli 2025, glöm inte bort att göra detta innan ni går på semester om du är rapporteringsskyldig. Den 18 juni beslutade EU-parlamentet och ministerrådet att endast de som importerar mer än 50 ton CBAM-varor per år kommer omfattas från 1 januari 2026, tills dess gäller nuvarande regelverk. Importerar du mer än 50 ton per år påminner vi om att komma ihåg att ansöka om att bli godkänd CBAM-importör, för att fortsatt kunna importera vara efter 1 januari 2026. Ansökan görs på Tullverkets hemsida och en guide kring hur du ansöker finns här: https://www.naturvardsverket.se/vagledning-och-stod/cbam/status-som-godkand-cbam-deklarant/ Reducerad kapacitet under sommarperiodenUnder sommar- och semesterperioden påverkas Europatrafiken av reducerad kapacitet och längre ledtider. Anledningen till de påverkade ledtiderna är bland annat att det i flera länder på kontinenten införs körrestriktioner för tung trafik under sommarperioden, till exempel i Frankrike, Tyskland, Polen, Österrike. Framför allt sker detta i samband med helger, vilket påverkar ledtiderna negativt. I färjetrafiken reduceras avgångar och många rederier prioriterar persontrafik, vilket i sin tur också kan påverka ledtiderna. Dessutom stänger medelhavsländerna, och i synnerhet Italien, ner kraftfullt under augusti månad. Oavsett om det gäller inrikes- eller utrikestransporter ber vi er att under dessa veckor ha längre framförhållning med era bokningar och även säkerställa att era mottagare har öppet under semestertiderna. På så sätt kan vi tillsammans skapa de bästa förutsättningar för att få fram godset i tid.
Trevlig sommar!Vi vill även passa på att tacka alla gamla och nya kunder för ert förtroende. Vi ser fram emot en spännande andra halva av 2025 och fortsätter arbeta för att leverera effektiva transportlösningar till er. Vi önskar er en fantastisk sommar och semester!
|