Boka sjöfrakt från Kina till Sverige – hur funkar det?

Hem

/

Nyheter

/

Boka sjöfrakt från Kina till Sverige – hur funkar det?

Boka sjöfrakt från Kina till Sverige – hur funkar det?

Efter att ha jämfört olika fraktalternativ så har du bestämt dig för att sjöfrakt är det bästa alternativet för ditt företag eftersom du (1) ska transportera större volymer och (2) låg kostnad är viktigare än hur snabbt ditt gods flyttas mellan Kina och Sverige. Hållbarhet ligger dig även varmt om hjärtat så sjöfrakt var det självklara valet för dig. Men hur går du vidare när du valt ditt fraktsätt och vad händer egentligen längs med vägen? Vi klargör processen, steg för steg! 

Innan avgång – välj rätt container   

Fraktprocessen mellan Sverige och Kina börjar med att en order till leverantör läggs och leveransvillkoret fastställs, här vill vi understryka att det är viktigt att godset vid denna tidpunkt är försäkrat. Välj sedan container anpassat efter storleken på ert gods. Allt gods fraktas via containrar, oavsett volym. Här finns det två vägar att gå: 

  • LCL – Less than Container Load

    Sjöfrakt fungerar även bra vid mindre volymer och du kan välja att skicka ditt gods i en del av en container, så kallad samtransport. Vid LCL-frakt betalar du endast för den mängd gods du skickar. På detta sätt får du en så kostnadseffektiv frakt som möjligt samt bidrar till att varje container nyttjas maximalt, återigen klimatsmart med andra ord! Läs mer om LCL här. 

  • FCL – Full Container Load

    Gods med större volym som kräver en container om 20 eller 40 fot fraktas via en så kallad Full Container Load, vilket helt enkelt innebär att du bokar en hel container. En betydande fördel med FCL-containrar är att vi kan skicka dem till alla världens hamnar där de sedan förtullas innan de levereras direkt till er leveransadress. Du hittar mer information om hur mycket varje container rymmer här. Vi på TKL hjälper dig gladeligen att göra en fraktanalys och välja container för att optimera din transport. 

Ditt gods har nu lämnat Kina

Fortsättningsvis så anländer godset till hamnen i exempelvis Shanghai eller Hong Kong och lastas på fartyget inom 2 – 7 dagar. När avgång mot Sverige skett behöver vi ha tillgång till faktura, packlista och original B/L (Bill of Lading) eller telexrelease. Detta är viktigt att komma ihåg då ingen förtullning kan göras utan dessa dokument.

En order från Kina tar uppskattningsvis 40-50 dagar dörr till dörr och orden går hela tiden att följa i realtid via vår kundportal. Det finns en del avgifter som tillkommer vid sjöfrakt från Kina till Sverige, till exempel moms, tullavgifter och exportklarering. Som kund hos oss kan du luta dig tillbaka och slappna av utan att behöva vara orolig för oväntade kostnader och krångligt pappersarbete. Vi besparar dig besväret och sköter allt – genom hela processen. 

Leveransdag 

När godset sedan anländer i hamnen (vanligtvis sker detta i Göteborg) finns följande leveransalternativ: 

  • Ni har en FCL container, som kan förtullas i hamnen. Denna levereras direkt ut till önskad adress. 
  • Ni har en FCL container, men ni har inte möjlighet att ta emot en hel container. Denna container lossar TKL på terminal och skickar ut en lastbil med godset pallat och klart för lossning.
  • Ni har en LCL, denna sändning går till terminal för lossning innan den skickas vidare till er via lastbil.

TKL Kundportal – all transporthantering i en plattform 

Vi på TKL Logistics vill ge dig full insyn och kontroll över alla dina frakter – världen över. Med vår kundportal kan du därför få världen att rulla med ett knapptryck. Via ett modernt och användarvänligt gränssnitt bokar du snabbt dina frakter och har full kontroll hela vägen från punkt A till punkt B. Däremellan har du under dygnets alla timmar tillgång till realtidsinformation gällande status för dina frakter.

Läs mer eller kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan effektivisera ditt företags transporter. Välkommen till logistik som det borde vara!

Sjöfrakt Kontakta oss Vår kundportal
TKL Logistics