Ska du frakta gods från USA till Sverige? Det finns givetvis en hel del faktorer att ta hänsyn till oavsett vilket transportsätt du väljer – så som godsets storlek och vikt, miljöpåverkan och ledtid. Men om en garanterad tidsbesparing står högst upp på listan är flygfrakt mest troligt rätt val för dig. Så här fraktar du gods från USA till Sverige på bästa sätt.
Flygfrakt – det optimala transportsättet?
Självklart finns det för- och nackdelar med alla transportsätt, där aspekter som hållbarhet, kostnad och ledtid är några. När du vägt dessa mot varandra och korat ledtid till vinnare kan vi presentera flygfrakt som det optimala transportsättet för just dig. Oftast brukar ledtiderna i snitt sträcka sig till 5-7 arbetsdagar. En garanterad tidsbesparing helt enkelt.Många tror att flygfrakt är det allra dyraste transportsättet, men faktum är att det i vissa volymer och vikter också kan vara det billigaste. Se därför över alternativen för just ditt gods – kanske kan du komma undan både snabbt och billigt.
Frakta från USA – att tänka på
- EORI-nummer Tänk på att ditt företag måste ha ett EORI-nummer vid import av varor till EU – annars riskerar dina varor att bli blockerade. Du kan smidigt ansöka om Economic Operator Registration and Identification hos Tullverket.
- Leveransvillkor För att undvika oförutsedda kostnader är det viktigt att ha koll på vilka regler som gäller för ditt gods. Vi rekommenderar därför dig att ta reda på alla villkor innan du påbörjar din import från USA.
- Tullbestämmelser Det finns en hel del tullbestämmelser att ha koll på, som att importen alltid ska deklareras oavsett värde. Det är därför viktigt att redan från början ta reda på vilken varukod ditt gods har. En varukod består av tio siffror, där de fyra första bildar ett så kallat HS-nummer. Denna kod används för tulländamål och internationell handelsstatistik.
Flygfrakt – med TKL som speditör
Som du precis läst finns det en hel del att tänka på vid frakt från USA, men det behöver inte vara komplicerat. Med TKL:s helhetslösningar behöver du som kund praktiskt taget endast godkänna bokningen och skicka över en faktura och packlista. Resten löser vi!
TKL Kundportal – All transporthantering i en plattform
Vi på TKL Logistics vill ge dig full insyn och kontroll över alla dina frakter – världen över. Med vår kundportal kan du därför få världen att rulla med ett knapptryck. Via ett modernt och användarvänligt gränssnitt bokar du snabbt dina frakter och har full kontroll hela vägen från punkt A till punkt B. Däremellan har du under dygnets alla timmar tillgång till realtidsinformation gällande status för dina frakter.Läs mer eller kontakta oss om du vill veta mer om hur vi kan effektivisera ditt företags transporter. Välkommen till logistik som det borde vara!
Flygfrakt Kontakta oss Vår kundportal