Sjöpriserna från Asien fortsätter uppåt och det finns en risk att det kommer att bli värre innan det blir bättre. Krisen i Röda Havsområdet, den stora osäkerheten framåt kombinerat med att inköpsordrar generellt sätt tenderar att tidigareläggas är de största bidragande orsakerna. Förutom prisökningar och kapacitetsbrist hör vi om störningar i vissa omlastningshubbar och tillförlitlighet i anlöpsfönster som tyvärr går i fel riktning.
Allt sammantaget behöver vi justera våra PSS-nivåer från och med ETD den 1 juni:
- PSS sjö: USD130w/m för LCL och USD3700/20’ respektive USD6000/40’ för FCL.
- PSS tåg: USD100w/m för LCL och USD4000/40’ för FCL.
När saker ställs på sin spets är det en stor trygghet att vi har egna kontor och egen personal på plats i Asien, så att vi kan ta snabba beslut utan omvägar tillsammans med våra kunder. I dessa tider, när det i hög grad är spotmarknaden som gäller, behöver vi nämligen agera snabbt så att inte platsen försvinner. Vår högsta prioritering är som vanligt att få hem er last i samband med att den är klar för skeppning. Detta innebär att vi kan vi behöva gå utanför prisramarna från offererad (sjöfrakt + PSS) till en förhöjd kostnadsbild.
Vi är här för er, så tveka inte att höra av er till oss med frågor eller funderingar så hjälps vi åt att lösa de utmaningar som står för dörren.
Stort tack för er support!
Publicerat: 2024-05-31
Logga in på kundportalen Kontakta oss