Covid i Kina

Kina upplever en stor uppgång i smittspridningen av Covid och flertalet städer stängs ner. Detta berör bland annat Shenzhen och Shanghai. Det är inte fullt klarlagt hur detta kommer att påverka själva hamnoperationen, men det innebär kraftiga begränsningar avseende distribution till och från hamnar samt lagerverksamheter som blir nedstängda. Vi ser även begränsningar för flygtrafiken. Vår personal i Shenzhen och Shanghai jobbar hemifrån tills vidare.

Ökade drivmedelskostnader

Priset på drivmedel höjs i rask takt och för att kunna kompensera åkeriledet och därmed säkra upp kapacitet räcker det just nu inte med att justera våra drivmedelstillägg på månadsbasis. Vi kommer därför att uppdatera våra valuta- och drivmedelstillägg var 14:e dag. Vi hoppas på er förståelse.

Sänkning av PSS

Sjöfraktsnivåerna från Asien är alltjämt spretiga men just nu ser vi framförallt sänkningar, så baserat på ett urval av rederier har vi möjlighet att sänka vår PSS (Peak Season Surcharge) med USD12w/m för LCL respektive USD300/20’ och USD600/40’ till nedan nivåer från och med ETD 15 mars.

  • PSS Sjö Import Fjärran Östern: USD246w/m (LCL) och USD6400/20’ och USD11300/40’/HC.
  • PSS Tåg Import Kina: USD225w/m (LCL) och USD8500/40’HC (oförändrat).

Hör av er om ni har frågor kring ovan, så löser vi det som ska lösas tillsammans. Stort tack för er support!

Publicerat: 2022-03-14

Vår kundportal Kontakt